Το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» αποτελεί πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων. Υλοποιείται από την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας) και με την ενεργό συμμετοχή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (Γραφείο Διασύνδεσης ΑΣΚΤ). 

Στόχος του προγράμματος είναι να στρέψει το ενδιαφέρον της σχολικής κοινότητας στην έννοια της πολιτειότητας και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενεργού πολίτη (active citizen) στα παιδιά, δίνοντάς τους τα κατάλληλα ερεθίσματα για να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη τους, να μάθουν να την αγαπούν και να προστατεύουν τα μνημεία της, διατηρώντας έτσι ζωντανή την ιστορία της. Για να το επιτύχει, προσφέρει σε παιδιά και εκπαιδευτικούς ένα σύνθετο σύστημα ερεθισμάτων και επιμορφώσεων, το οποίο στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση εστιάζει στην υπαίθρια γλυπτική της Αθήνας και, στη Δευτεροβάθμια, στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της και στο graffiti. 

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2016 και ο σχεδιασμός του βασίζεται σε μια πρωτότυπη ιδέα της Πόπης Διαμαντάκου, τότε (2015-2019) δημοτικής συμβούλου και Προέδρου του Δ.Σ. της Τεχνόπολης. Για τον σχεδιασμό και την υλοποίησή του συνεργάζονται ειδικοί επιστήμονες και επιμορφωτές (παιδαγωγοί, αρχιτέκτονες και πολεοδόμοι, αρχαιολόγοι, συντηρητές έργων τέχνης και καλλιτέχνες), καθώς και φορείς με εκπαιδευτικό έργο, όπως η Εθνική Πινακοθήκη, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Παν/μίου Δυτικής Αττικής, το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και η Monumenta. Το πρόγραμμα και στις δύο βαθμίδες συντονίζει ομάδα διαχείρισης έργου της Τεχνόπολης ΔΑ.

Από τον Οκτώβριο 2016 μέχρι σήμερα, στο πρόγραμμα έχουν συμμετάσχει συνολικά 395 σχολεία, 880 εκπαιδευτικοί και 11.450 μαθητές, αποδεικνύοντας την επιτυχημένη του πορεία. Η συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι εντελώς δωρεάν για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς της Αθήνας. Παρέχονται επίσης επιμορφωτικά σεμινάρια, ομιλίες, επισκέψεις συντηρητών στα σχολεία, βοηθητικά εγχειρίδια, ξεναγήσεις, βιβλία και μετακινήσεις στους συμμετέχοντες. 

Τον Ιούνιο 2018 εκδόθηκε ο Οδηγός Εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και στις αρχές του 2019  εκδόθηκε το graphic novel “Κατερίνα στην Αθήνα” εμπνευσμένο από τη θεματική και τις δράσεις του προγράμματος. Το 2020 εκδόθηκε και ο Οδηγός Υλοποίησης του Προγράμματος για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και το 2021 ο Οδηγός για το 1821 με τίτλο Η Αθήνα στο χρόνο: Από τον αγώνα της Ανεξαρτησίας έως σήμερα, οκτώ διαδρομές για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Το 2022, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, υλοποιήθηκε η έκθεση και το podcast «Θυμάμαι το ‘22» με ηχογραφημένες αναγνώσεις προφορικών μαρτυριών, από μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων,  Μαζί τους παρουσιάστηκε φωτογραφικό υλικό, το οποίο προέρχεται από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου (Library of Congress), το ΚΜΣ και το αρχείο Πουλίδη της ΕΡΤ. Επιπλέον, το 2022 δημιουργήθηκε η εκπαιδευτική android εφαρμογή «Kids4thecity», η οποία απευθύνεται σε εφήβους και σκοπό έχει να τους φέρει σε επαφή με τα μνημεία και τα τοπόσημα της πόλης των Αθηνών, καθώς και να τους ευαισθητοποιήσει ως προς το δημόσιο χώρο. Οι τρεις οδηγοί διατίθενται δωρεάν στα συμμετέχοντα σχολεία, είναι προσβάσιμοι για όλους διαδικτυακά και η ψηφιακή εφαρμογή είναι διαθέσιμη δωρεάν στο Google Store. 

Το πρόγραμμα λαμβάνει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για την εφαρμογή του στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από τη σχολική χρονιά 2018-2019, τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου από το 2020, και έχει βραβευτεί δύο φορές με το Χρυσό Βραβείο και μία φορά με το Ασημένιο Βραβείο στον ετήσιο διαγωνισμό “Education Leaders Awards”, στις κατηγορίες “Βιωματική Μάθηση και Εκπαιδευτικές Επισκέψεις”, “Ανάπτυξη Οριζόντιων Δεξιοτήτων” και “Εκπαιδευτική Πλατφόρμα-Εφαρμογή”.